Voorwaarden
Hartelijk welkom bij Viasara! We danken je voor je interesse.
Met boeken ga je akkoord met de voorwaarden, van toepassing op verblijf en/of excursies & activiteiten, die Viasara hanteert.
BOEKINGSVOORWAARDEN
Hoe kan ik een reis boeken?
Bij Viasara is het mogelijk om een reis te boeken middels het reserveringsformulier op de website of door een mail te sturen naar info@viasara.nl. Bij een reguliere reis is het aan te raden om het reserveringsformulier op de website te gebruiken. Hier staat alle relevante informatie op. Indien je toch vragen hebt over de reis of in te vullen gegevens neem dan contact op via de website. Een offerte op maat laten maken bij speciale wensen, zoals een groepsaanvraag of data buiten de aangeboden weken via de website, is tevens mogelijk. Dit kan telefonisch per mail of middels het contactformulier op de website. Indien je eenmaal akkoord gaat met een offerte, wordt er een bevestiging naar het opgegeven e-mailadres gemaild waarin staat wat je verder kunt verwachten tot het vertrek.
Ik heb een reservering geplaatst, en dan?
Wij gaan direct aan de slag om de beschikbaarheid te controleren. Binnen 2 dagen ontvang je een offerte. Als deze voldoet aan jouw wensen dan ga je akkoord via de mail. Een bevestigingsmail wordt verstuurd wat tevens de reisovereenkomst is. De reisovereenkomst bevat het verblijf, de persoonsgegevens en de vastgelegde data.
Wat houdt STO garantie in?
Om te voldoen aan de wens van veel reizigers maakt Viasara gebruik van STO-garantie op haar reizen. Stichting Take Over (STO) zal in geval van faillissement van Viasara ervoor zorgen, afhankelijk in welke fase van de reis je je bevindt, dat je jouw geld terug krijgt of je reis kunt vervolgen. Om dit te kunnen realiseren maakt STO gebruik van een derdengeldenregeling. Als reiziger betaal je de reissom niet aan Viasara, maar betaal je deze aan Stichting Derdengelden Certo Escrow. Certo Escrow, een door de Nederlandsche Bank vrijgestelde betaaldienstverlener, beheert deze stichting. Wanneer Viasara voor het einde van jouw reis niet in surseance van betaling komt of failliet gaat wordt jouw geld 1 dag na afloop van jouw reis vrijgegeven aan Viasara. Mocht Viasara voor het einde van jouw reis in surseance van betaling terecht komen of failliet gaan dan gaan jouw reisgelden naar STO. Zo kunnen de schuldeisers niet bij jouw geld. Indien je nog niet op reis bent, ontvang je de betaalde reissom terug. Wanneer je reeds onderweg bent, zal STO ervoor zorgen dat je ofwel het rechtmatige deel van jouw reissom terug krijgt of dat je jouw reis kan afmaken.
Wat houdt de VvKR in?
Viasara is aangesloten bij de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties. Dit is een vereniging met reisspecialisten dat een platform biedt voor kleinschalige reisorganisaties en ondersteuning biedt en kleine touroperators promoot.
Het overmaken van de reissom
Nadat je van Viasara een boekingsbevestiging en factuur hebt ontvangen, ontvang je van Certo Escrow per email een uitnodiging met een gebruikersnaam en wachtwoord. Je wordt gevraagd in te loggen op het beveiligde gedeelte van de website van Certo Escrow. Na bevestiging van de uitnodiging kun je direct overgaan tot betaling. Je kan indien je niet aan internetbankieren doet, ook een overboeking doen. Je ontvangt een verzoek tot betaling van de reissom. Mits de boeking tenminste drie maanden voor aanvang plaatsvindt, zal de betaling plaatsvinden in twee termijnen; 30% van het totaalbedrag binnen een week na boeking en de resterende 70% twee maanden voor aanvang van de vakantie. Wanneer de periode tot aanvang van de vakantie korter is dan drie maanden, dient het totaalbedrag in één keer voldaan te worden. Voor alle boekingen geldt dat de volledige reissom voor aanvang betaald dient te zijn aan de Stichting Derdengelden Certo Escrow.
Wat als ik een wijziging wil aanbrengen na het boeken?
Wil je na het boeken wijzigingen doorgeven, dan is het advies om dat zo snel mogelijk te doen. Wij zullen de wijzigingen verwerken en koppelen dit terug naar jou. Indien er extra kosten gemaakt worden, zullen deze in rekening worden gebracht. Middels de website van Certow Escrow kun je de reis annuleren en de vooruitbetaalde reissom (deels) terug krijgen, afhankelijk van de gemaakte kosten en het moment van annulering.
Hoe komt de prijs van de reis tot stand?
De gepubliceerde prijzen op de website zijn per tent en niet per persoon. Belastingen, reserveringskosten, administratiekosten, toeristenbelasting en STO-reisgarantie zitten er bij in. Lakenpakketten en eindschoonmaak zijn optioneel. Deze zijn voor eigen rekening. De prijs op de website is de meeste actuele prijs. Nadat er geboekt is wordt de prijs van het moment van boeken aangehouden.
Hoe avontuurlijk is een vakantie met Viasara?
Het kampeerverblijf in de tenten heeft avontuurlijk karakter. Wel is de volledige vakantie zo avontuurlijk in te richten als je zelf wenst door de diversiteit aan mogelijke excursies en activiteiten. Voor het verblijf is een goede conditie geen vereiste. In de tenten kan men staan en alle tenten zijn voorzien van echte bedden voor extra comfort. In de tenten is geen toilet- en douchegelegenheid aanwezig. Uiteraard biedt de camping deze faciliteiten. Op het Viasara-veld is wel een ruime kookgelegenheid.
Moet ik het heen- en terugvervoer zelf regelen?
Ja. De reissom is exclusief de kosten voor heen en terug vervoer. Op de website is er een pagina dat beschrijft welke mogelijkheden hier onder andere in zijn.
Houd er rekening mee dat bij het boeken van vliegtickets er vaak nog kosten voor bagage bijkomen en dat er voor afwijkende bagage er speciale regels en tarieven gelden. Wil je jouw eigen fiets meenemen met vliegen, dan is het verstandig om contact op te nemen met de reisagent of vervoersmaatschappij om de kosten ervan op te vragen. Vervoersmaatschappijen garanderen niet dat jouw fiets onbeschadigd aankomt.
Mocht je met de auto reizen, houd dan rekening met bijkomende kosten voor bijvoorbeeld vignetten (Oostenrijk en Zwitserland) en tol. Vignetten zijn vooraf te bestellen bij de ANWB, maar tevens onderweg verkrijgbaar bij de snelweggrensovergangen. Voor een compleet overzicht van geschatte reiskosten is het raadzaam om de routeplanner op ViaMichelin te gebruiken. Deze geeft verschillende gangbare routes weer met bijbehorende reistijd, gemiddelde brandstofkosten, prijzen van tolwegen op de route en prijzen van benodigde vignetten.
REISVOORWAARDEN
Reisovereenkomst
De reisovereenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod van de reisorganisator door de reiziger. Een reiziger die namens of ten behoeve van (een) andere reiziger(s) een reisovereenkomst aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die daaruit voortvloeien. De andere reizigers zijn ieder voor hun eigen deel aansprakelijk.
Boeking
Reserveren kan door middel van het digitale reserveringsformulier op de website en door middel van een email aan info@viasara.nl. De boeking van de reis is definitief bij ontvangst van een boekingsbevestiging binnen twee dagen. De reiziger is verplicht om persoonlijke omstandigheden die van invloed zijn op de uitvoering van de reis (zoals ziekte, medicijngebruik, handicap) bij boeking kenbaar te maken.
Betaling
Je ontvangt een verzoek tot betaling van de reissom op rekening van Stichting Derdengelden Certo Escrow. Mits de boeking tenminste drie maanden voor aanvang plaatsvindt, zal de betaling plaatsvinden in twee termijnen; 30% van het totaalbedrag binnen een week na boeking en de resterende 70% twee maanden voor aanvang van de vakantie. Wanneer de periode tot aanvang van de vakantie korter is dan drie maanden, dient het totaalbedrag in één keer voldaan te worden. Niet tijdige betaling kan, na sommatie, leiden tot onmiddellijke opzegging van de reisovereenkomst door de reisorganisatie.
Reissom
De gepubliceerde reissommen zijn per verblijf en omvatten alleen de diensten en voorzieningen zoals deze in de arrangementen van de reisorganisator zijn omschreven.
De hoogte van de gepubliceerde reissommen zijn gebaseerd op de prijzen, brandstofprijzen, heffingen en belastingen zoals die bij de reisorganisator bekend waren op het moment van het maken van de publicatie. De reisorganisator behoudt zich het recht voor om bij ingrijpende prijsstijgingen de reissom te verhogen. De reiziger wordt hier zo spoedig mogelijk schriftelijk van op de hoogte gebracht. De reiziger heeft het recht om bij een prijsverhoging van meer dan 10% kosteloos binnen twee weken te annuleren
Garantieregeling STO Garant
Om te voldoen aan de wettelijk verplichte garantiestelling maakt Viasara Vakanties gebruik van STO Garant. U kunt dit controleren via de STO Garant deelnemerspagina (www.stogarant.nl/deelnemers). Alle informatie over STO Garant vindt u op www.sto-garant.nl.
Bij elk (reis)aanbod van Viasara Vakanties wordt duidelijk vermeld of de garantie van STO Garant van toepassing is. In de garantieregeling leest u wat de garantie inhoudt en welke voorwaarden van toepassing zijn. U vindt deze garantieregeling op de website van STO Garant (www.sto-garant.nl/downloads).
Indien de garantie van STO Garant van toepassing is op uw boeking, dan betaalt u de reissom niet aan Viasara Vakanties, maar aan de derdengeldenrekening van Stichting Derdengelden Certo Escrow, een bij De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geregistreerde betaaldienstverlener. Deze stichting derdengelden waarborgt uw reissom tot na afloop van uw boeking. Wanneer diensten door financieel onvermogen van Viasara Vakanties niet (volledig en/of tijdig) worden verleend, dan voert STO Garant de garantie uit. In de garantieregeling leest u hoe u daar in dat geval aanspraak op maakt.
Programmawijzigingen
Onvoorziene lokale omstandigheden en het avontuurlijke karakter van het verblijf die de reisorganisator aanbiedt, kunnen meebrengen dat voor of tijdens de reis aanpassingen in het programma aanbod en/of accommodatie moeten worden aangebracht. Dit kan tevens het geval zijn bij overmacht situaties zoals politieke omstandigheden, oorlog, natuurrampen, weersomstandigheden, algemene stakingen, etc.
Indien de wijzigingen voor de aanvang van het verblijf bekend zijn, zal de reiziger hiervan op de hoogte worden gesteld. Tijdens het verblijf zal een wijziging in overleg met de klant worden gecommuniceerd.
Annulering door de reiziger
Annulering van de reisovereenkomst door de reiziger dient schriftelijk of per email te geschieden. Als annuleringsdatum geldt de ontvangstdatum van de annulering. Bij annulering is de reiziger de volgende bedragen verschuldigd en de eventueel al gemaakte kosten door de reisorganisatie:
o Voor 10 weken voor aanvang wordt er eenmalig € 50,00 euro administratiekosten in rekening gebracht.
o Tussen 6 tot 10 weken voor aanvang: 30 % van de reissom.
o Tussen 3 tot 6 weken voor aanvang: 50 % van de reissom.
o Van 3 weken voor aanvang tot en met de dag van aanvang: 100 % van de reissom.
Reizigers met een verplaatste vakantie van een voorgaand seizoen, komen niet in aanmerking voor restitutie van de reissom.
Annulering bij negatief reisadvies (bijv. pandemie Covid-19)
Bij een negatief reisadvies naar de bestemming, zal Viasara de reiziger één week voor aanvang een aanbod doen om de vakantie kosteloos te verplaatsen (binnen hetzelfde seizoen of het eerstvolgende seizoen) of de vakantie te annuleren. Wanneer de reiziger annulering verkiest, wordt er enkel eenmalig € 50,00 euro aan administratiekosten in rekening gebracht. Mocht het negatieve reisadvies in de week voor aanvang van de vakantie opgeheven zijn, dan kan in overleg met de reiziger bekeken worden of de vakantie toch doorgang kan vinden.
Wanneer de reiziger voortijdig zelf wil annuleren, gelden de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden.
Wijzigingskosten
Indien de reiziger een wijziging aanbrengt in de datum van aanvang of het aantal deelnemers in de boeking, dan zullen de aanvullende kosten worden berekend en worden gefactureerd aan de hoofdboeker zoals deze bekend is bij de reisorganisator.
Reisdocumenten en informatie
De reiziger dient bij het aanvang in het bezit te zijn van alle vereiste, geldige documenten.
De reisorganisator is niet aansprakelijk als de reiziger niet kan verblijven als gevolg van tekortkomingen in zijn reisdocumenten.
De reisorganisator is niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of het verloren gaan van bagage, reisbescheiden en reisdocumenten.
Verzekeringen
De reiziger is verplicht een reisverzekering af te sluiten. Dit om de reisorganisator in staat te stellen alle benodigde en verplichte hulp aan de in nood verkerende reiziger te verlenen. Daarnaast is het verstandig om ook een annuleringsverzekering af te sluiten en de zorgverzekering na te gaan voor medische gevallen tijdens de vakantie.
Aansprakelijkheid
De reisorganisator is aansprakelijk voor een goede uitvoering van de reis volgens de reisovereenkomst. Bij de beoordeling hiervan dient mede rekening te worden gehouden met de lokale (weers)omstandigheden, gewoonten, gebruiken en beperkingen die de bestemming en de aard van de reis met zich mee kunnen brengen.
De reisorganisator is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van:
- Tekortkomingen in de uitvoer van de reisovereenkomst op grond van omstandigheden die toe te rekenen zijn aan de reiziger, waaronder inbegrepen schades die het gevolg zijn van de gezondheidsconditie van de reiziger.
- Handelen van derden, zoals camping, gidsen en/of vervoersmaatschappijen.
- Omstandigheden die niet te wijten zijn aan de schuld van de reisorganisatie.
- Overmacht situaties zoals: natuurrampen, oorlogen, politieke onrust, stakingen, wijzigingen vervoerschema’s.
- Diefstal, verlies, schade aan eigendommen.
- Ziekte van de reiziger.
De reisorganisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade waarvoor reis- en/of annuleringskosten verzekeringen dekking bieden.
In geval de reisorganisatie aansprakelijk kan worden gehouden voor derving van reisgenot, of voor schade die de reiziger lijdt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, bedraagt de vergoeding nooit meer dan maximaal één maal de reissom minus de gemaakte kosten.
Verplichtingen van de reiziger
De reiziger is verplicht alle aanwijzingen ter bevordering van een goede reisuitvoering van de reisorganisator op te volgen. De reiziger is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door niet nakoming van deze verplichting.
Klachten
Eventuele klachten dienen altijd ter plaatse of telefonisch te worden besproken met Viasara. Indien er geen of naar inzicht van de reiziger geen bevredigende oplossing wordt gevonden, dient de reiziger deze klacht binnen vier weken na afloop van de reis schriftelijk in te dienen bij de reisorganisator.
Wijziging prijzen website
Viasara behoudt het recht om eventuele wijzigingen in de vervoersmaatschappijen, verschuldigde belastingen en heffingen door te berekenen. Nieuwe prijzen zullen zo snel mogelijk op de website kenbaar worden gemaakt.
VOORWAARDEN EXCURSIES & ACTIVITEITEN
Duur en programma
Wijzigingen in de dienstregelingen van vervoerders kunnen van invloed zijn op de duur van excursies en activiteiten. De deelnemer heeft geen recht op restitutie van een deel van de betaling als gevolg van deze wijzigingen. Ook kan de deelnemer geen schadevergoeding eisen als gevolg van vertragingen.
Programmawijzigingen
Onvoorziene lokale omstandigheden en het avontuurlijke karakter van de excursies en activiteiten die de organisator aanbiedt, kunnen meebrengen dat voor of tijdens de excursie of activiteit aanpassingen in het programma moeten worden aangebracht. Dit kan tevens het geval zijn bij overmacht situaties zoals politieke omstandigheden, oorlog, natuurrampen, weersomstandigheden, algemene stakingen, etc.
Indien de wijzigingen voor de aanvang van de excursie of activiteit bekend zijn, zal de deelnemer hiervan op de hoogte worden gesteld. Tijdens de excursie of activiteit zal een wijziging in overleg met de klant worden gecommuniceerd.
Indien de deelnemer afwijkt van het programma, zoals deze door de organisatie is georganiseerd, dan zijn de bijkomende kosten voor de klant en kan er geen restitutie plaatsvinden van de betaling.
Annulering door de deelnemer
Annulering van de excursie of activiteit door de deelnemer dient per email te geschieden. Als annuleringsmoment geldt de ontvangsttijd van de email.
Bij annulering minder dan 48 uur voor aanvang is de deelnemer het volledige bedrag verschuldigd.
Tot 48 uur voor aanvang kan de excursie of activiteit kosteloos geannuleerd worden, tenzij er kosten zijn gemaakt door Viasara.
Wijzigingskosten
Indien de deelnemer een wijziging aanbrengt in de datum van aanvang of het aantal deelnemers in de boeking, dan zullen de aanvullende kosten worden berekend en worden gefactureerd aan de hoofdboeker, zoals deze bekend is bij de organisator.
Documenten en informatie
De deelnemer dient bij het aanvang in het bezit te zijn van alle vereiste, geldige documenten.
De organisator is niet aansprakelijk als de deelnemer niet kan deelnemen aan een excursie of activiteit, of een onderdeel hiervan, als gevolg van tekortkomingen in zijn documenten.
De organisator is niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of het verloren gaan van bagage en documenten.
Verzekeringen
De deelnemer is verplicht een reisverzekering af te sluiten. Dit om de organisator in staat te stellen alle benodigde en verplichte hulp aan de in nood verkerende deelnemer te verlenen. Daarnaast is het verstandig om ook een annuleringsverzekering af te sluiten en de zorgverzekering na te gaan voor medische gevallen tijdens de excursies en activiteiten.
Aansprakelijkheid
De organisator is aansprakelijk voor een goede uitvoering van de excursies en activiteiten volgens de beschrijving. Bij de beoordeling hiervan dient mede rekening te worden gehouden met de lokale (weers)omstandigheden, gewoonten, gebruiken en beperkingen die de excursies en activiteiten met zich mee kunnen brengen.
De organisator is niet aansprakelijk voor schade die het gevolg is van:
- Tekortkomingen in de uitvoer van de beschrijving op grond van omstandigheden die toe te rekenen zijn aan de deelnemer, waaronder inbegrepen schades die het gevolg zijn van de gezondheidsconditie van de deelnemer.
- Handelen van derden, zoals gidsen en/of vervoersmaatschappijen.
- Omstandigheden die niet te wijten zijn aan de schuld van de organisatie.
- Overmacht situaties zoals: natuurrampen, oorlogen, politieke onrust, stakingen, wijzigingen vervoerschema’s.
- Diefstal, verlies, schade aan eigendommen.
- Ziekte van de deelnemer.
De organisatie aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade waarvoor reis- en/of annuleringskosten verzekeringen dekking bieden.
In geval de organisatie aansprakelijk kan worden gehouden voor derving van reisgenot, of voor schade die de deelnemer lijdt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, bedraagt de vergoeding nooit meer dan maximaal één maal de betaalsom minus de gemaakte kosten.
Verplichtingen van de deelnemer
De deelnemer is verplicht alle aanwijzingen ter bevordering van een goede uitvoering van de organisator op te volgen. De deelnemer is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door niet nakoming van deze verplichting.
- De excursies en activiteiten zijn voor alle personen die passen binnen de benoemde doelgroep, mits deze niet aan een ziekte of psychische stoornis lijden, welke een gevaar kan opleveren voor de eigen gezondheid of gezondheid van andere personen.
- Kinderen moeten onder begeleiding van een volwassene zijn.
- Personen onder invloed van alcohol of drugs, medicijnen of andere verdovende middelen mogen niet deelnemen aan de excursies en activiteiten.
Klachten
Eventuele klachten dienen altijd ter plaatse of telefonisch te worden besproken met Viasara. Indien er geen of naar inzicht van de deelnemer geen bevredigende oplossing wordt gevonden, dient de deelnemer deze klacht binnen vier weken na afloop van de excursie of activiteit schriftelijk in te dienen bij de organisator.
Wijziging prijzen website
Viasara behoudt het recht om eventuele wijzigingen in de vervoersmaatschappijen, verschuldigde belastingen en heffingen door te berekenen. Nieuwe prijzen zullen zo snel mogelijk op de website kenbaar worden gemaakt.